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Gleich zum Jahresstart gibt es bereits sehr erfreuliche Nachrichten für die Forschungsgruppe der Cyber-Physischen Systeme zu verkünden: Beide der eingereichten Paper für die CHI 2021 (Conference on Human Factors in Computing Systems) wurden als wichtige Beiträge zum aktuellen Stand der Forschung begutachtet und zur Veröffentlichung akzeptiert. Für eine der weltweit renommiertesten Konferenzen im Bereich der Human Computer Interaction ist dies keine Selbstverständlichkeit: Durch das Double-blind-Peer-Review-Verfahren lag die Rate der veröffentlichten Artikel zu den eingereichten Beiträgen in den vergangenen Jahren zwischen 20% und 25%. Umso mehr freut es uns, dass es für die beiden Erstautoren (Florian Jasche und Philip Weber) auch beides CHI-Premieren sind.

Aktuell werden noch letzte finale Videovorschauen vorbereitet und das Layout der Publikationen mit den Veranstaltern abgestimmt. Vom 8.05.2021 bis zum 13.05.2021 findet dann die Konferenz, die eigentlich in Yokohama hätte stattfinden sollen, als vollständiges Online-Format statt. Während die Reise nach Japan sicherlich interessant gewesen wäre, bieten Online-Konferenzen neben geringerem CO2-Ausstoß auch den Vorteil, dass die Vorträge dauerhaft gespeichert werden können und so einem größeren Publikum zugänglich gemacht werden können. Zu gegebener Zeit wird also ein weiterer Artikel folgen, der sich detaillierter mit den Inhalten der beiden Beiträge auseinandersetzen wird und auch auf die Vorträge verweisen wird. Als kleinen Teaser gibt es aber schon mal die beiden Abstracts der Paper:

„Comparison of Different Types of Augmented Reality Visualizations for Instructions“ von Florian Jasche, Sven Hoffmann, Thomas Ludwig und Volker Wulf

Augmented Reality (AR) is increasingly being used for providing guidance and supporting troubleshooting in industrial settings. While the general application of AR has been shown to provide clear benefits regarding physical tasks, it is important to understand how different visualization types influence user’s performance during the execution of the tasks. Previous studies evaluating AR and user’s performance compared different media types or types of AR hardware as opposed to different types of visualization for the same hardware type. This paper provides details of our comparative study in which we identified the influence of visualization types on the performance of complex machine set-up processes. Although our results show clear advantages to using concrete rather than abstract visualizations, we also find abstract visualizations coupled with videos leads to similar user performance as with concrete visualizations.

„“It’s a kind of art!”: Understanding Food Influencers as Influential Content Creators“ von Philip Weber, Thomas Ludwig, Sabrina Brodesser und Laura Grönewald

Although the number of influencers is increasing and being an influencer is one of the most frequently mentioned career aspirations of young people, we still know very little about influencers’ motivations and actual practices from the HCI perspective. Driven by the emerging field of Human-Food Interaction and novel phenomena on social media such as Finstas, ASMR, Mukbang and live streaming, we would like to highlight the significance of food influencers as influential content creators and their social media practices. We have conducted a qualitative interview study and analyzed over 1,500 posts of food content creators on Instagram, focusing on practices of content creation, photography, staging, posting, and use of technology. Based on our findings, we have derived a process model that outlines the practices of this rather small, but influential user group. We contribute to the field of HCI by outlining the practices of food influencers as influential content creators within the social media sphere to open up design spaces for interaction researchers and practitioners.