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Nino Bohn

Nino Bohn
Email: nino.bohn(at)uni-siegen.de 

 

Raum: US-D 106 (Ludwig-Wittgenstein-Haus, Campus Unteres Schloss)

Telefon:  –

Sprechstunde: Nach Vereinbarung

Vita

Nino Bohn studierte an der Universität Siegen B.A. Sozialwissenschaften und Medienwissenschaften. In seiner, in der Political Data Science angesiedelten, Abschlussarbeit verfasste er zusammen mit Christian Busch eine computergestützte Medien-Inhaltsanalyse zum Thema „Eine Medien-Inhaltsanalyse des Wahlkampfverhaltens deutscher Politiker auf Facebook unter besonderer Berücksichtigung von Negative Campaigning“ und zeigte damit auf, wie deutsche Politiker „Negative Campaigning“ in Social Media einsetzen und welche Effekte dies auf soziale Interaktionen und Reichweite hat. Dafür erhielt er den Tim-Spier-Studienpreis der Sozialwissenschaften 2017 für die beste Bachelorabschlussarbeit.

Während seines Masters in Medien & Gesellschaft mit den Schwerpunkten Sozioinformatik und Sozialwissenschaften an der Universität Siegen, arbeitete er als wissenschaftliche Hilfskraft im Projekt Creactive Citizen. Seine Masterthesis schrieb er im Rahmen dieses Projekts über „Bürgerbeteiligung in der Stadtplanung durch virtuelle Visualisierung urbaner Räume und (architektonischer) Gestaltungskonzepte“. In dieser Arbeit wurden verschiedene interaktive Visualisierungskonzepte von Bauvorhaben explorativ erforscht. Anschließend wurde auf Basis von Stakeholder-Interviews ein funktionaler Prototyp entwickelt und evaluiert.

Nach Abschluss des Masterstudiums war Nino Bohn weiter an der Universität Siegen im Projekt Creactive Citizen als wissenschaftlicher Mitarbeiter tätig. Dort beschäftigte er sich weiterhin mit digitalen Bürgerbeteiligungswerkzeugen und möglichen Einsatzszenarien in der Stadtentwicklung.

Seine Forschungsinteressen liegen im Bereich der qualitativen und quantitativen Methoden empirischer Sozialforschung. Aus einer sozio-informatischen Perspektive interessiert ihn die Nutzung digitaler Instrumente in öffentlichen Kontexten mit besonderem Fokus auf cyber-physischen Systemen.

Publikationen

2021


  • Saßmannshausen, S. M., Radtke, J., Bohn, N., Hussein, H., Randall, D. & Pipek, V. (2021)Citizen-Centered Design in Urban Planning: How Augmented Reality can be used in Citizen Participation Processes

    Designing Interactive Systems Conference 2021. New York, NY, USA, Publisher: Association for Computing Machinery, Pages: 250–265 doi:10.1145/3461778.3462130
    [BibTeX] [Abstract] [Download PDF]
    Most participation processes in urban planning offer poor incentives, especially for young citizens, hence important citizen’s needs are excluded. Our work aims at identifying the degree to which Augmented Reality (AR) might motivate young people. We developed an AR-app with Unity3D to create new interaction concepts for use cases in urban planning. Building projects and environment changes are visualized, so citizens can contribute design ideas to the process. Using a human-centered design approach, we invited different stakeholders to participate. We conducted 40 interviews and a survey, then interaction concepts were evolved by citizens in four participatory design workshops. Our findings show that AR can motivate increased participation in urban planning. We also demonstrate a new approach to engaging low-tech users in designing high-tech solutions such as AR systems by using haptic 3D-tools like Lego or clay. Furthermore, we propose ways in which AR could be used collaboratively and embedded in existing participation processes.
    @inproceedings{sasmannshausen_citizen-centered_2021,
    address = {New York, NY, USA},
    series = {{DIS} '21},
    title = {Citizen-{Centered} {Design} in {Urban} {Planning}: {How} {Augmented} {Reality} can be used in {Citizen} {Participation} {Processes}},
    isbn = {978-1-4503-8476-6},
    shorttitle = {Citizen-{Centered} {Design} in {Urban} {Planning}},
    url = {https://doi.org/10.1145/3461778.3462130},
    doi = {10.1145/3461778.3462130},
    abstract = {Most participation processes in urban planning offer poor incentives, especially for young citizens, hence important citizen's needs are excluded. Our work aims at identifying the degree to which Augmented Reality (AR) might motivate young people. We developed an AR-app with Unity3D to create new interaction concepts for use cases in urban planning. Building projects and environment changes are visualized, so citizens can contribute design ideas to the process. Using a human-centered design approach, we invited different stakeholders to participate. We conducted 40 interviews and a survey, then interaction concepts were evolved by citizens in four participatory design workshops. Our findings show that AR can motivate increased participation in urban planning. We also demonstrate a new approach to engaging low-tech users in designing high-tech solutions such as AR systems by using haptic 3D-tools like Lego or clay. Furthermore, we propose ways in which AR could be used collaboratively and embedded in existing participation processes.},
    urldate = {2021-07-05},
    booktitle = {Designing {Interactive} {Systems} {Conference} 2021},
    publisher = {Association for Computing Machinery},
    author = {Saßmannshausen, Sheree May and Radtke, Jörg and Bohn, Nino and Hussein, Hassan and Randall, Dave and Pipek, Volkmar},
    month = jun,
    year = {2021},
    keywords = {augmented reality, citizen participation, human-centered design, urban planning},
    pages = {250--265},
    file = {Full Text PDF:C\:\\Users\\Nathanael Klein\\Zotero\\storage\\Q66YWNY5\\Saßmannshausen et al. - 2021 - Citizen-Centered Design in Urban Planning How Aug.pdf:application/pdf},
    }